De rij- en rusttijden
De Europese Unie heeft voor ons vastgelegd hoe lang we maximaal mogen rijden en hoe lang we minimaal moeten pauzeren en rusten. Op 11
april
2007 werden de rij- en rusttijden voor het laatst aangepast en opnieuw vastgesteld, in de verordening 561/2006.
De rij- en rusttijden zijn in de Nederlandse wet opgenomen in het Arbeidstijdenbesluit Vervoer.
Rijtijden
Maximale aaneengesloten rijtijd: 4,5 uur
Maximale dagelijkse rijtijd: 9 uur, 10 uur (tweemaal per week)
Maximale wekelijkse rijtijd: 56 uur
Maximale tweewekelijkse rijtijd: 90 uur
Rusttijden
Minimale dagelijkse rust: 11 uur
Gesplitste rust: 3 + 9 uur
Minimale verkorte rust: 9 uur (driemaal per week toegestaan; bij dubbele bemannning 9 uur in periode van 30 uur)
Minimale wekelijkse rust: 45 uur ononderbroken, mag eenmaal per twee weken worden verkort tot 24 uur; moet voor het einde van de derde
week gecompenseerd zijn.
Pauzes
Pauze in rijtijden: 45 minuten na 4,5 uur rijden, mag opgesplitst zijn in een onderbreking van tenminste 15 minuten en tenminste 30 minuten
(moet in die volgorde).
Pauze in arbeidstijd: 30 minuten bij arbeidstijd van tussen de 6 en 9 uur; 45 minuten bij arbeidstijd van 9 uur en langer. Deze pauzes mogen
worden opgesplitst in periodes van tenminste 30 minuten.
Voorwaarden nachtarbeid
43 nachten per 16 weken
of: 20 uur per 2 weken tussen 00:00 uur en 06:00 uur
De maximale arbeidstijd bij nachtarbeid is 10 uur in de periode van 24 uur vanaf het begin van de dienst
of: 12 uur mogelijk bij collectieve regeling.
De rij- en rusttijdenregeling geldt alleen binnen de Europese Unie, Zwitserland, Liechtenstein, Noorwegen en IJsland.
AETR-verdrag
Wanneer de rit voert naar een bestemming in één van de onderstaande landen, zijn de rij- en rusttijden volgens het zogeheten AETR-verdrag
van kracht.
AETR-landen:
Albanië, Andorra, Armenië, Azerbeidzjan, Bosnië/Herzegovina, Kazachstan, Kroatië, Macedonië, Moldavië, Montenegro, Oekraïne,
Oezbekistan, Rusland, Servië, Turkije, Turkmenistan of Wit-Rusland
Rij- en rusttijden AETR
Dagelijkse rusttijd
Normaal: periode van 11 uur aaneengesloten rust
Mag gesplitst worden in 2 of 3 perioden:
minimaal 4 ononderbroken uren of (1+3, 3+1 of 2+2 uren), gevolgd door:
minimaal 8 ononderbroken uren
Verkorte dagelijkse rust: minimaal 9 uur, minder dan 11 uur (compensatie vereist, max. drie keer per week)
Meervoudige bemanning: minimaal 8 uur (periode 30 uur)
Wekelijkse rusttijd
Normaal per week: periode van 45 uur aaneengesloten rust
Verkorte wekelijkse rust:
Op standplaats minimaal 36 uur, mits compensatie
Buiten standplaats minimaal 24 uur, mits compensatie
Dagelijkse rijtijd
Totale rijtijd tussen 2 rusttijden (dagelijks of wekelijks)
Normaal: maximaal 9 uur
Maximaal 2 x per week: 10 uur
Ononderbroken rijtijd
Na 4,5 rijtijd neemt bestuurder onderbreking van 45 aaneengesloten minuten
Mag worden vervangen door onderbreking van minimaal 15 minuten (totaal minimaal 45 minuten)
Tweewekelijkse rijtijd
Mag niet meer bedragen dan 90 uur
Aanvullende bijzonderheden:
Bij een tussentijdse wijziging van de bestemming gelden de bepalingen van de verordening of het AETR-verdrag vanaf de laatstgenoten
dagelijkse of wekelijkse rusttijd Bijvoorbeeld: Een chauffeur krijgt vanuit Roermond opdracht een groep toeristen op te halen in Milaan. Tijdens
een tussenstop in München hoort hij van het bedrijf dat hij ingezet wordt voor een andere rit: hij moet een groep voetbalsupporters ophalen in
Minsk (Wit-Rusland). Op dat moment worden op de gehele rit (van Roermond naar Minsk) de AETR bepalingen van toepassing.
Wanneer gedurende een week één of meerdere ritten onder het AETR-verdrag worden uitgevoerd, zijn de bepalingen voor de wekelijkse en
tweewekelijkse rij- en rusttijd uit het AETR-verdrag op die periode van toepassing.
Alle rechten voorbehouden 2009 - 2020